Tuesday, January 31, 2012

PENGKAJIAN MODERN TENTANG KHASIAT JUZ DELIMA

Penelitian moden
Dalam dekad terakhir, beratus-ratus karya saintifik telah diterbitkan mengenai delima. Banyak kesan ajaib delima telah terbukti dalam kajian percubaan klinikal dan manusia. Jika anda belum memakan atau meminum jus buah delima secara teratur, berikut adalah sembilan alasan mengapa anda perlu melakukannya:
 

1. Antioksidan
Kajian terbaru menyebutkan bahawa buah delima kaya dengan antosianidin yang berkhasiat antioksidan dan anti-inflamasi. Jus buah delima disebut-sebut mempunyai antioksidan lebih besar daripada "makanan super" lain seperti wain merah, teh hijau, dan blueberry. Antioksidan melawan radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel. Kerosakan sel ini berkaitan dengan segala macam penyakit termasuk kanser, penyakit jantung dan alzheimer.
 

2. Melindungi jantung
Sebuah kajian yang diterbitkan dalam Proceedings of the National Academy of Sciences mendapati bahawa jus delima memerangi pengerasan arteri dan penyakit berkaitan seperti serangan jantung dan stroke. Buah delima mencegah penumpukan plak di arteri dan boleh meluruhkan penumpukan plak sebelumnya.
Kajian lain pada Journal of Cardiology mendapati bahawa pesakit penyakit jantung koroner (PJK) yang meminum sari buah delima setiap hari selama tiga bulan menunjukkan peningkatan aliran darah ke jantung sekitar 17 peratus. Aliran darah justeru menurun sebanyak 18 peratus pada kumpulan plasebo.
 

3. Menurunkan kolesterol buruk
Menurut kajian di American Journal of Clinical Nutrition, antioksidan dalam buah delima dapat mengurangkan pengoksidaan LDL (kolesterol jahat) pada tikus. Hal ini menurunkan kadar LDL dan meningkatkan HDL (kolesterol baik).
 

4. Menurunkan tekanan darah
Satu kajian menunjukkan bahawa minum 1,7 ons jus delima satu hari menurunkan tekanan darah sistolik sebanyak 5 peratus.
 

3. Mencegah dan mengubati kanser
Buah delima mempunyai khasiat mencegah dan mengubati pelbagai jenis kanser:

    
Kajian di Israel menunjukkan bahawa sari buah delima menghancurkan sel-sel kanser payudara sementara membiarkan sel-sel yang sihat. Buah delima juga boleh menghalang pembentukan sel kanser payudara.
    
Ekstrak biji delima terfermentasi yang kaya polifenol mempromosikan pemulihan sel-sel leukemia kembali menjadi normal.
    
Kajian pada tikus menunjukkan bahawa sari buah delima boleh menghalang perkembangan kanser paru-paru dan kanser prostat. Dalam sebuah kajian terhadap 50 laki-laki yang telah menjalani rawatan kanser prostat, pengambilan 205 gram jus delima setiap hari melambatkan penggandaan PSA (saiz perkembangan kanser prostat) dan mengurangkan keperluan rawatan lanjut seperti kemoterapi atau terapi hormon. Tak satu pun dari pesakit yang mengembangkan kanser sampai tersebar di luar prostat selama kajian.
 

4. Melindungi otak bayi
Sebuah kajian yang diterbitkan dalam Pediatric Research mendapati bahawa meminum jus buah delima semasa kehamilan membantu melindungi otak bayi yang baru lahir selepas kelahiran traumatik.
 

5. Mencegah osteoartritis
Beberapa kajian menunjukkan bahawa sari buah delima dapat mencegah kerosakan tulang rawan. Menurut kajian di Case Western Reserve University yang diterbitkan dalam The Journal of Nutrition, ekstrak delima menurunkan tahap bahan kimia yang disebut interleukin-1b (IL-1b) dan enzim yang mengikis tulang rawan dan membuat inflamasi. Para penyelidik mengatakan ekstrak buah delima mungkin dapat menghalang penyingkiran kartilago pada osteoartritis.
 

6. Mencegah penyakit Alzheimer
Buah delima mungkin mencegah dan melambatkan penyakit Alzheimer. Dalam sebuah kajian, tikus yang dibiakkan untuk mengembangkan penyakit Alzheimer diberi jus delima. Mereka mengumpul plak amiloid yang lebih sedikit dan melakukan tugas-tugas mental yang lebih baik.
 

7. Melindungi gigi
Kajian menunjukkan bahawa minum jus delima mungkin merupakan cara alami untuk mencegah plak gigi.
 

8. Kontrasepsi alami
Kajian makmal menunjukkan bahawa arnab percubaan (guinea pig) betina yang diberi makan buah delima tidak hamil setelah dikahwinkan dengan pejantan mereka. Kajian itu juga menunjukkan bahawa setelah 4 bulan tidak makan buah delima, kesuburan arnab betina kembali normal seperti semula.
 

9. Sumber nutrisi
Satu buah delima mempunyai sekitar 40 peratus keperluan vitamin C harian yang disyorkan untuk orang dewasa, bersama-sama dengan asam folat, serat, kalium, niasin dan vitamin A dan E.Tips mengambil buah delima


Ketika membeli buah delima, pilih yang berat dan tidak retak kulitnya. Bila disimpan di dalam peti ais, buah ini dapat bertahan sampai enam bulan. Tapi lebih baik dari memakan yang segar.
Untuk membuka delima, pertama anda perlu memotong mahkotanya, lalu iris kulitnya dari atas ke bawah pada tiga atau empat bahagian. Buka kulit delima dengan jari-jari anda dan ambil isi buahnya ke dalam dalam mangkuk.


Baik daging maupun biji delima boleh dimakan. Biji delima adalah sumber serat dan nutrisi yang baik, jika anda merasa selesa memakannya. Banyak khasiat buah delima terdapat pada bijinya.


INFO SOURCE :  http://majalahkesehatan.com/delima-buah-ajaib-dari-surga/

No comments:

Post a Comment